Doyen is Autodistribution geworden en introduceert een nieuw grossiersconcept met een bekende naam. Reeds twintig grossiers zijn de afgelopen maanden ingestapt en gaan gezamenlijk met één uniforme uitstraling als Autodistribution de markt in. Hans van den Berg van HAP Automaterialen in Veldhoven is één van hen. “Ik ben enthousiast over de mogelijkheden, want we kunnen onze klanten nog professioneler ondersteunen. We blijven zelfstandig, want dat is ons DNA, maar we zijn ook een hechte groep. Verenigd en toch zelfstandig.”
Hoge verwachtingen
De Autodistribution-grossiers bieden drie concepten aan: TechExpert, AD Garage en AD Garage Expert (met gestuurd leaseonderhoud). Elk autobedrijf kan TechExpert worden.
Hans van den Berg: “Daar verwacht ik heel veel van vanwege de lage instap, maar ook omdat moderne werkplaatsen eigenlijk niet meer zonder kunnen.” TechExperts hebben toegang tot TechTraining (trainingen van Grup Eina), TechData (technische informatie via HaynesPro), Techline (telefonisch of online hulpdienst), TechTools (speciaalgereedschap bij de Autodistribution-grossier), TechPro (uitgebreide garantie als een training is gevolgd) en TechRemote (diagnosediensten op afstand).
De markt is er klaar voor
AD Garage en AD Garage Expert zijn twee nieuwe internationale concepten, die over alle technische ondersteuning van TechExpert beschikken.
Hans van den Berg: “Maar AD Garage’s hebben ook een eigen rayon, pechhulp, internationale garantie, een eigen website, een offertetool, ondersteuning op sociale media, rendementsadviezen en campagne-ondersteuning. De markt is er klaar voor. Ik krijg nu zelfs aanvragen van garagebedrijven die al eerder AD Garage zijn geweest en dat nu weer willen worden.”
Samen onder één dak
Bergmans Auto’s in Veldhoven heeft zich aangesloten bij AD Garage. Tom Bergmans: “Ik wilde meer ondersteuning dan alleen TechExpert. Naast werkplaatsonderhoud verkoop ik ook auto’s. Met AD Garage maak ik gebruik van een compleet dienstenpakket.”
Van zijn grossier heeft Tom Bergmans hoge verwachtingen. “Ik vind het belangrijk dat onderdelen snel geleverd worden. Bovendien wil ik ondersteuning bij trainingen en marketing.”
Tom is bijna twintig jaar vaste klant bij HAP Automaterialen. Dit jaar gaat hij zijn droompand bouwen met een grotere werkplaats en een grotere showroom, zodat zijn bedrijf zich de komende jaren kan blijven ontwikkelen. “Wat het bijzonder maakt is dat het pand groot genoeg is om een deel te verhuren aan HAP Automaterialen. Hans en ik worden dus buren!” De verhuizing betekent voor HAP Automaterialen een verdubbeling van het aantal vierkante meters, een betere bereikbaarheid en meer parkeermogelijkheden.
Veel invloed op het concept
Ondernemers die zich aansluiten bij AD Garage hebben veel invloed op het concept. Hanno Brinkman, concept support manager van Autodistribution: “Alle Autodistribution-grossiers en AD Garage’s kiezen hun eigen lijn en bepalen zelf wat hun prijzen en aanbiedingen zijn. Wij willen dat grossiers en garagebedrijven met ons meedenken, invloed uitoefenen, keuzes maken en hun ervaringen delen. Dat vergroot niet alleen de betrokkenheid, maar het is ook de beste manier om de concepten aantrekkelijk te houden.”
Goede zaken
Tom en Hans zijn beiden enthousiast over de kansen van Autodistribution en AD Garage in 2021. Hans van den Berg: “Ondanks corona doen veel autobedrijven goede zaken. Opvallend is dat autobedrijven van concurrerende concepten steeds vaker bij mij kopen. Het standaardpakket van hun eigen grossier is wel heel erg standaard en buiten dat pakket leveren ze niets. Bij de zelfstandige Autodistribution-grossiers is het aanbod flexibeler en dus ruimer. Ik verheug mij dus op nog meer klandizie. We zijn er klaar voor.”
Dit artikel is gesponsord door AD Garage.