Accu vervangen: wat zijn de vuistregels?

Accu vervangen: wat zijn de vuistregels?

De komst van nieuwe autotechnieken, zoals start-stop- en regeneratiesystemen zorgden voor de komst van diverse nieuwe accusystemen. In het samenspel tussen auto, accu en batterijmanagementsysteem is de juiste accu belangrijker dan ooit. Maar zie jij met al die start-, gel-, AGM- en EFB-accu's door de bomen het bos nog wel?

We horen steeds vaker verhalen over de consequenties van een verkeerde accukeuze: defecte accu's, foutcodes, vreemde storingen, noodloop... En dan te bedenken dat het vroeger zo makkelijk was. Na het starten van de motor had een startaccu niet veel meer te doen. Maar toen werden auto's uitgerust met sensoren, displays, verwarmingselementen en computers en nam de stroomvraag toe.

Accu's moesten steeds vaker bijspringen en de cyclische belasting nam nog meer toe met de introductie van de start‑stopsystemen. Telkens als de motor was uitgeschakeld moest de accu alle stroomverbruikers aan de gang houden en een vlotte herstart garanderen. En vervolgens kregen we ook nog remenergie-regeneratiesystemen en moest de accu ook de bufferende werking van energieoverschotten en vermogenstekorten opvangen. Dat moest wel leiden tot de ontwikkeling van nieuwe accu's.

Nieuwe techniek vraag nieuwe accu's

De conventionele loodzuuraccu met (verdund) zwavelzuur zat graag honderd procent vol en als de ladingstoestand tijdens een koude start daalde, dan bracht de dynamo dat snel weer op honderd procent. Met de komst van start-stop- en regeneratiesystemen hadden accu's ruimte nodig om energie te bufferen, dus de ladingstoestand daalde naar zestig procent en zelfs minder.

Conventionele startaccu's kregen last van stratificatie en sulfatering en konden de eisen niet aan. AGM-accu's wel. Bij AGM-accu's (Absorbent Glass Mat) zit het elektrolyt opgesloten in een zuur doordrenkte glasvezelmat, zodat het zuur niet vrij kan stromen en stratificatie sowieso onmogelijk is. AGM-accu's hebben bovendien een gering waterverbruik en zijn gasvrij. Wel zijn ze gevoeliger voor hoge temperaturen, zodat ze onder de motorkap vaak in een isolatiebox moeten worden geplaatst. En ze zijn kostbaar.

Nog meer soorten accu's

Dus kwam er ook een EFB‑accu (Enhanced Flooded Battery), die qua constructie, prestaties en prijs tussen de start- en AGM-accu's zit. De positieve platen van de EFB-accu's zitten in polyester vliezen met daaromheen envelopseperatoren; ideaal voor start-stopsystemen. Inmiddels kunnen sommige EFB-accu's zelfs energieoverschotten en vermogenstekorten bufferen.

In de truckwereld is de nieuwste ontwikkeling dat er twee afzonderlijke dubbele accu's worden gebruikt; twee startaccu's en twee gel-accu's. De ene set om de motor te starten en de andere om de standkachel, koelkast, I‑ParkCool, het mediasysteem en de mobieltjes, tablets en laptops in de cabine van stroom te voorzien. Zodoende hoeven vrachtwagens niet meer lange tijd stationair te draaien en dat scheelt brandstofkosten.

Let op label en veiligheid

Door al die ontwikkelingen zegt het inmiddels niet meer zoveel hoeveel ampère startstroom een accu kan leveren. Veel belangrijker is hoe de accu met die cyclische belasting omgaat. De gezondheid van de accu is belangrijker dan de ladingstoestand. Maar dan moet het batterijmanagementsysteem de ladingstoestand van de accu wel kennen. Daarom zit er een sensor op de minpool van de accu. Die houdt temperatuur, de belading en het afgenomen vermogen in de gaten. Bij de vervanging van een accu is niet alleen de capaciteit in ampère‑uur (Ah) van belang, maar ook het ampèrage aan koudstartstroom (CCA, Cold Cranking Ampères).

Het aantal platen dat de accu gebruikt is bepalend voor de koudstart van de accu, terwijl het loodgewicht dat voor het ampère‑uur is. Er worden verschillende meetstandaarden gehanteerd, dus let goed op het acculabel en lees de veiligheidswaarschuwingen.

Wat betekenen die codes?

En dan zouden we bijna nog een ontwikkeling vergeten: de accu is onderdeel geworden van het managementsysteem en moet bij veel auto's ingeleerd worden. Daardoor is een complex samenspel tussen auto, accu en batterijmanagementsysteem ontstaan. Het batterijmanagementsysteem moet natuurlijk weten welke eigenschappen de accu heeft en ook voor accutesters is het van belang om te weten of een AGM-, EFB-, gel- of startaccu is gemonteerd.

Verschillende accutypes vragen verschillende test-algoritmen. De tester vraagt niet alleen om de opgegeven koudstartstroom, maar ook om de meetstandaard waarmee die CCA‑waarde is vastgesteld. Vaak staat er op een accu een QR-codes. Een QR-code kun je met je mobieltje aflezen.

Let op de pictogrammen

Als je niet de juiste accu kiest kan het batterijmanagementsysteem niet optimaal of zelfs helemaal niet werken. Allerlei foutcodes, vreemde storingen en zelfs noodloop kunnen ontstaan. Om te voorkomen dat startaccu's gebruikt worden in auto's met start-stop- en regeneratiesystemen hebben de Premium en Excell startaccu's van Exide een waarschuwingslabel kregen. De AGM‑ en EFB‑batterijen van dezelfde fabrikant hebben geen 'start‑stop' meer in hun productnaam, maar op elk label is wel een pictogram geplaatst dat aangeeft dat deze accu's noodzakelijk zijn voor start‑stopauto's. Bovendien zal een nieuw pictogram voor EFB‑batterijen aantonen dat ze geschikt zijn voor auto's met speciale vereisten, zoals bijvoorbeeld hoge levensduur, superieure laadacceptatie en beschikbare energie voor apparatuur aan boord.

Vuistregels accu vervangen

Zie je met al die start-, gel-, AGM- en EFB-accu's door de bomen het bos niet meer? Er zijn een paar vuistregels:

  • Gebruik nooit conventionele startaccu's voor auto's met een start-stop- of regeneratiesysteem, want alleen AGM- en EFB-accu's kunnen de cyclische belastingen aan.
  • Haal ook de AGM- en EFB-accu's niet door elkaar en gebruik dezelfde technologie. Vervang AGM dus altijd door AGM en EFB door EFB.
  • Lees de acculabels goed en kies bij voorkeur een accu van een gerenommeerde fabrikant.

Een accuwijzer-app kan helpen om de juiste batterij te vinden. De Exide Battery Finder is een Nederlandstalige app met verschillende zoekmogelijkheden, zoals het kenteken- of het registratienummer, het merk en het type auto, het typenummer van de originele accu en zelfs de typenummers van alle bekende accumerken. Dan grijp je in ieder geval nooit verkeerd.

Dit artikel is gesponsord door Exide.

Lees ook: Waarom zou je een accu moeten testen?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hella Gutmann en VARTA Automotive willen samen de efficiëntie van werkplaatsen op het gebied van batterijservice te verbeteren. - Foto: Hella

Accudiagnose in de werkplaats sneller en beter door samenwerking...

VARTA en Hella Gutmann Solutions bundelen krachten om de accudiagnose in werkplaatsen te optimaliseren. Samen ontwikkelen ze diagnose-oplossingen die de efficiëntie en nauwkeurigheid van batterijservice verhogen.

VA Motorsport is gespecialiseerd in het maken van rolkooien. Maar het bedrijf doet veel meer. AMT ging er op bezoek.. Foto's: Mike Tekst en beeld

De werkplaats van VA Motorsport: het geheim van goede rolkooien

Als je je passie volgt, kom je vanzelf terecht op de plek waar je thuishoort. Misschien geldt dit niet voor iedereen, maar het geldt beslist voor Ad Verkuijlen (64) en Guus van Lankveld (28). Ondanks het leeftijdsverschil hebben de twee dezelfde grote liefde voor hun werk en voor hun onderneming. Als het met autosport, rolkooien of metaalbewerking te maken heeft, dan is de kans groot dat VA Motorsport een maatwerkoplossing in huis heeft.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

Een prototype van één van de nieuwe solid state batterijen van Chery Automobile. Foto: Chery Automobile

Ultrasnel laden en 1500 km bereik met de solid-state batterij van...

Het Chinese Chery Automobile heeft een nieuwe accuserie ontwikkeld voor elektrisch vervoer. Onder de naam 'Kunpeng' komen er drie nieuwe solid state-batterijen op de markt, die dankzij een snellaadfunctie binnen vijf minuten voor een actieradius van 400 kilometer zouden kunnen zorgen.

Foto: CATL

Hybride accu van CATL met snelle laadtijd en grote actieradius

CATL introduceert de Freevoy Super Hybrid Battery met een elektrische actieradius van meer dan 400 kilometer en snelle 4C-oplaadtechnologie, speciaal voor hybride voertuigen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Foto: Valeo

Valeo introduceert chillers voor EV-batterijreparaties

Valeo lanceert chillers voor EV- en hybride batterijkoeling, speciaal voor onafhankelijke garages.

Oprichter van Carteam Martin Bedorf (links) en Dennis van Eijkelenborg van Moobi.

Moobi en EV-Team versterken EV-service met nieuw partnerschap

Moobi en EV-Team slaan de handen ineen om EV-service in Nederland naar een hoger niveau te tillen. Dankzij trainingen en technische ondersteuning kunnen Carteam-garages nu hun service aan elektrische voertuigbezitters verbeteren.