Turbo vervangen? Laat de turbomarkt niet lopen

Turbo vervangen? Laat de turbomarkt niet lopen

Turbo-reparaties zijn arbeidsintensief en risicovol; als het fout gaat, kan je er als garagehouder behoorlijk bij inschieten. Maar er zijn manieren om de technische en financiële risico's uit te sluiten. Hoe dan?

Bij de meeste universele autobedrijven komen zoveel verschillende merken auto's en turbo's over de vloer, dat het niet eenvoudig is om te weten wat de juiste werkwijze is.

Gemiddeld vervangen technici slechts een paar keer per jaar een turbo, waardoor het niet meevalt om er handigheid en ervaring in te krijgen. Sommige technici zien zelfs op tegen de vervanging van een turbo.

Maar als je de werkelijke oorzaak van het defect wegneemt voordat je een nieuwe turbo monteert en bij dat proces ondersteuning krijgt, dan weet je zeker dat je er als garagehouder niet bij inschiet.

Vervang de filters op tijd

Turbo's zijn heel sterk, maar ook kwetsbaar. Als ze kapot gaan is dat meestal door een oorzaak van buitenaf. Bijvoorbeeld door te weinig of vervuilde olie. Ook schade door water en condens komt voor. Vaak is de oorzaak achterstallig onderhoud. Vervang daarom altijd brandstof- en oliefilters op tijd en vergeet het luchtfilter niet, want een zandkorrel in de aanzuiglucht kan veel schade veroorzaken. Controleer ook de olietoevoer- en olieafvoerleidingen en de oliezeefjes en let goed op verstopte EGR- en roetfiltersystemen.

Als je maar weet wat je doet

Eigenlijk is het vervangen van een turbo niet zo heel moeilijk, als je maar precies werkt en weet wat je doet. Wist jij dat je een turbo nooit bij de actuator, actuatorasje of het vacuümslangetje moet beetpakken?

De turbomarkt groeit snel en is veel te interessant om te laten lopen”

Er zijn veel verschillende turbo's en ze moeten allemaal op een andere manier vervangen worden. Weet jij bij elke specifieke auto wat je wel en niet moet doen? Zo niet, dan is de kans op herhalingsschade groot.

Twee weten meer dan één

De turbomarkt groeit snel en is veel te interessant om te laten lopen. Dat hoeft ook helemaal niet, want met een beetje hulp weet jij straks precies hoe je een turbo moet vervangen. Het is tenslotte geen regulier onderhoud en juist dan is alle hulp welkom bij het stellen van een ingewikkelde diagnose.

Zou het niet fijn zijn als een specialist jou traint en jou aan duidelijke voorschriften helpt? En dat je hem kunt bellen als je er even niet uitkomt om samen naar een oplossing te zoeken?

Vertrouw op je leverancier

Zoals dealers terugvallen op hun importeur, zo kunnen universele autobedrijven vertrouwen op hun leverancier. Bij Turbo's Hoet kan een autobedrijf TurboPartnerworden en dan ben je letterlijk partner van Turbo's Hoet. Je krijgt na een TurboTraining toegang tot de turbo‑kennisbank van Turbo's Hoet. Dat is een online diagnosehulp die je helpt met de oorzaak en de oplossing.

Door de ondersteuning vóór, tijdens en na de montage van de turbo en met behulp van de instructies die gebaseerd zijn op het turbo-artikelnummer, beschik jij over specifieke informatie van de auto en turbo waar jij aan werkt. Dat garandeert een optimale montage.

Garantie en ondersteuning voor iedereen

TurboPartner of niet, alle garagisten kunnen bij Turbo’s Hoet rekenen op GeenGezeurGarantie en technische ondersteuning vóór montage. Het werkt als volgt. Om te zorgen dat je de juiste instructies krijgt en aanspraak kunt maken op een jaar GeenGezeurGarantie, registreer je de turbo vóór montage. Binnen een half uur na de registratie belt Turbo's Hoet jou op om samen met jou door te nemen hoe je de turbo het beste kunt vervangen.

Met ondersteuning vóór, tijdens en na de montage beschik je altijd over de juiste informatie”

Je ontvangt de juiste montage‑instructies per mail en weet precies wat je moet doen. En stel nu dat de turbo weer binnen twaalf maanden stuk loopt? Dan ontvang je via GeenGezeurGarantie gratis een vervangende turbo.

Ook het arbeidsloon is gedekt

Natuurlijk hebben de TurboPartnerswel een paar extra voordelen. Naast de GeenGezeurGarantie ontvangen zij TurboInsurance. Mocht er iets mis gaan na montage van de turbo, dan krijgen de TurboPartners niet alleen gratis een vervangende turbo, maar de verzekering dekt ook de vergoeding van de arbeidsuren die in de garantie is gestoken. Ook als jij zelf de montagefout hebt gemaakt.

Zo worden eerst de technische risico's uitgesloten en daarna de financiële. Dit is de beste manier om een interessante reparatie vakkundig in eigen garagebedrijf uit te voeren.

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Een elektrisch schema ziet er intimiderend uit. Door systematisch te werk te gaan is het best te lezen. - Foto: Peter Aansorgh

Elektrisch schema lezen voor motorfietstechnici: tips & tricks

Een elektrisch schema kan de motorfietstechnicus helpen problemen op te lossen. Maar hoe lees je zo'n schema? Docent motorfietstechniek Ruud Glorius geeft tips.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Salah Ouchen wil geen mengeling van oude en nieuwe apparatuur. "Als ik alles in één keer vervang, werk ik de komende vijftien jaar zorgeloos." - Foto's: John

AutoGarage Uithoorn investeert in nieuw pand, inrichting én...

Salah Ouchen, eigenaar van AutoGarage Uithoorn, heeft de afgelopen vijftien jaar hard gewerkt om zijn garagebedrijf op te bouwen. Nu zet hij de volgende grote stap met een gloednieuw pand en nieuwe apparatuur. Hoe betaalt deze forse investering zich terug? Salah Ouchen legt uit waarom vernieuwing onvermijdelijk was.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Foto: Valeo

Valeo introduceert chillers voor EV-batterijreparaties

Valeo lanceert chillers voor EV- en hybride batterijkoeling, speciaal voor onafhankelijke garages.

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

QR-code scannen en je hebt meteen toegang tot alle mogelijke montage-info. - Foto: DRiV

DRiV biedt technici snelle toegang tot technische info

Met de nieuwe QR-codes op verpakkingen van Monroe, Ferodo, Jurid en MOOG krijgen autotechnici direct toegang tot technische tekeningen en montage-instructies.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Werken met waterstof vergt kennis, maar ook de juiste werkplaatsinrichting. - Foto's: Gert te Lintelo

Werken met waterstof vereist aangepaste werkplaats en veel...

Hoewel bij het emissievrij rijden de 'stekkerauto' het pleidooi voorlopig lijkt te winnen, krijgt waterstof bij zwaar transport de meeste kansen toegedicht. Zowel bij personenauto's als bij trucks en bussen vraagt waterstoftractie om een aangepaste werkplaats en kundige autotechnici. Op bezoek bij TB Truck & Trailer Service in Breda en bij de Toyota Mirai-werkplaats van Louwman & Parqui in Raamsdonksveer.