Zes tips voor probleemloze vervanging van gloeibougies

Zes tips voor probleemloze vervanging van gloeibougies

Waarom hebben dieselmotoren gloeibougies? Inderdaad, voor een goede koude start. Maar dat is niet het hele verhaal. Zelfs in milde winters doen gloeibougies minder dienst als starthulp dan als een onmisbaar deel van de uitlaat- en emissiesystemen. Omdat ze het hele jaar door moeten functioneren, kunnen ze op elk moment aan vervanging toe zijn, legt 's werelds meest vooraanstaande specialist uit.

We weten allemaal dat dieselmotoren de warmte van gloeibougies nodig hebben om te starten als de buitentemperatuur daalt. We zijn dan ook gewend om gloeibougies in de koudere maanden te onderhouden. Wist je echter dat gloeibougies ook onmisbaar zijn voor de reiniging van uitlaatgassen en lage emissies? Of dat ze effectief zijn tegen het verstoppen van de uitlaatgasrecirculatieklep (EGR)? Ze kunnen zelfs helpen met het regenereren van het dieselpartikelfilter (DPF).

'Gloeibougies mogen niet stukgaan'

“Tegenwoordig doen gloeibougies veel meer dan alleen een koude motor helpen met starten", zegt Kai Wilschrei, manager Technical Services Aftermarket EMEA bij NGK Spark Plug Europe. "Ze helpen jaarrond om dieselverbranding schoner te maken en om te voldoen aan steeds strengere milieuwetgeving. Dit betekent dat proactieve checks van de gloeibougies noodzakelijker zijn dan ooit, ongeacht het seizoen. Van het in de gaten houden van emissies tot het terugdringen van reparatiekosten elders in de motor: gloeibougies mogen simpelweg niet stukgaan.”

Dieselrijders

Wilschrei noemt hieronder vier redenen waarom gloeibougies belangrijk zijn voor dieselrijders. En die gaan verder dan alleen de koude start:

1) Efficiëntie en emissies

Als de buitentemperatuur laag is, laten gloeibougies ontsteking plaatsvinden door elektrisch op te warmen naar zeer hoge temperaturen waardoor de lucht in de verbrandingskamer ook verwarmd wordt. Door de continue ontwikkeling van gloeibougies, gebeurt dit voorgloeien inmiddels heel snel. De nieuwste generatie keramische bougies (NHTC) van NGK Spark Plug kunnen bijvoorbeeld de 1.000 graden Celsius bereiken in minder dan twee seconden.

“Het snelle voorgloeien van deze geavanceerde bougies zorgt ervoor dat de motor direct start en soepeler loopt”, legt Wilschrei uit. “Vervuiling en roetuitstoot worden geminimaliseerd, wat weer een belangrijke rol speelt in naleving van EURO-standaarden.”

De huidige gloeibougies dragen bij aan schonere uitlaatemissies nadat de motor begint met lopen. Door een ‘nagloei’ van enkele minuten na de ontsteking te realiseren, zorgen ze ervoor dat de diesel volledig ontbrandt tijdens de opwarmfase.

De beste bougies voor tussentijdse gloei

Het NGK Spark Plug-assortiment is bij uitstek geschikt om aan de behoefte aan tussentijdse gloei te voldoen van de EGR-klep, het DPF en de verbrandingskamer. De bougies kunnen meer dan 10 minuten gloeien tot een maximum-temperatuur van 1.350 graden Celsius.

2) De EGR-klep schoonhouden

Gloeibougies hebben ook een positief effect op de staat van de EGR-klep omdat ze een zogenoemde ‘tussentijdse gloei’ produceren.

“Bij lage temperaturen van uitlaatgas heeft de EGR-klep de neiging om te carboniseren, wat een nadelig effect heeft op het reduceren van de deeltjes- en stikstofoxide-uitstoot. Uiteindelijk moet de klep dan vervangen worden, wat een dure operatie is”, vervolgt Wilschrei.

“Carbonisatie kan teruggedrongen worden als de ECU de gloeibougies activeert als de motor al loopt. Dit zorgt voor een directe gloei die voorkomt dat dat temperatuur van uitlaatgas onder het kritieke niveau komt.”

3) Het DPF regenereren

Tussentijdse gloei is ook essentieel voor de staat van het dieselpartikelfilter (DPF). Ondanks dat het DPF de dieselemissie continu moet reduceren, heeft het maar beperkte capaciteit om roetdeeltjes te vangen en op te slaan. Het filter moet regelmatig worden ‘geregenereerd’ (gevangen koolstof moet er vanaf gebrand worden) om het optimaal te laten werken. “Om te regenereren, moet het DPF ongeveer 10 minuten lang verhit worden naar meer dan 600 graden Celsius”, legt Wilschrei uit.

“De ECU start een aantal acties om dit te bereiken. Een daarvan is een zogenoemde ‘regeneratiegloei’ van de bougies van meer dan 1.000 graden Celsius, zelfs als de motor al opgewarmd is. Dit laat de temperatuur van de verbrandingskamer stijgen, wat er weer voor zorgt dat de temperatuur van het uitlaatgas stijgt. Dit ondersteunt de DPF regeneratie. Kapotte gloeibougies kunnen er echter toe leiden dat het DPF niet geregenereerd kan worden, wat verstopping veroorzaakt of uiteindelijk leidt tot een dure vervanging.”

4) Overmatige afkoeling voorkomen

Gloeibougies dragen ook bij aan een ander aspect van verbranding. “Het is essentieel dat de verbrandingskamer niet overmatig afkoelt als de auto naar beneden rijdt”, zegt Wilschrei. “Bij meer vermogen daalt de temperatuur van het uitlaatgas. Als de motor dan weer accelereert, stoot hij eerst te veel uitlaatgas en roetdeeltjes uit. De tussentijdse gloei van de bougies tijdens acceleratie gaat deze problemen tegen.”

Steeds alert zijn op kapotte gloeibougies is daarom essentieel voor de bescherming van andere onderdelen, concludeert Wilschrei. “Gloeibougies hebben zoveel voordelen dat het heel belangrijk is om te blijven checken of ze in goede staat zijn en om ze zo nodig te vervangen, zelfs in de zomer”, zegt hij. “Naast het minimaliseren van emissies houd je ook je kosten laag omdat het DPF en de EGR-klep langer meegaan!”

Kijk voor meer advies over het gebruik van gloeibougies, problemen en vervanging naar de video’s van NGK Spark Plug op www.tekniwiki.com of op Youtube.

Zes tips voor probleemloze vervanging van gloeibougies

  1. Check de foutcode voordat je begint. Zo kun je de staat van de gloeibougie nauwkeurig bepalen en of vervanging nodig is.
  2. Breng een synthetische olie aan rondom elke gloeibougie en laat die zo lang mogelijk intrekken, idealiter minimaal een week. Dit maakt het makkelijker om de bougie te verwijderen en reduceert het risico op scheuren.
  3. Warm de motor op voordat je de bougies verwijdert. Je krijgt ze makkelijker los als de motor warm is.
  4. Verwijder de bougies met een geschikte momentsleutel die de juiste afstelling heeft, om scheuren te voorkomen.
  5. Gebruik een geschikte frees met siliconenvrij vet om elk leeg bougiegat te ontdoen van koolstofresten.
  6. Nadat je de nieuwe gloeibougies handmatig op hun plek hebt gekregen, draai je ze vast met een momentsleutel met de juiste afstelling. Je vindt de aanbevolen afstelling op de verpakking of in je NGK Spark Plug-catalogus.

.

Dit artikel is gesponsord door NGK-NTK / bekijk ook het partnerdossier.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een handscanner van Launch. Deze oplossing van AA Equipment Support ondersteunt de examenkandidaten.

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

Weet jij wat laaggeletterd is en wat weet jij van werkdruk? Enig idee hoeveel elektrische auto's er in 2023 zijn verkocht en wat de consequenties daarvan op de werkvloer zijn? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk goed gescoord in de AMT Kennistest. Jet Thole en Jessica Spithoven van OOMT nemen de vragen en antwoorden door.

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Bij Turbo's Hoet ligt een turbo die werkelijk gruwelijk kapot is: het radiaal lager ligt in drieën. Nog geen vier maanden oud... en z'n voorganger vertoonde hetzelfde schadebeeld. Als turbodokter weten we dan: dit is geen domme pech, maar een kraakhelder geval van herhaalschade. Nu nog de oorzaak vinden, samen met de monteur gaan we op onderzoek.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een focus op innovaties, kennisdeling en de ontwikkeling van nieuw talent biedt de beurs een compleet beeld van de toekomst van de automotive sector.