Wat wil de de moderne consument van een autobedrijf?

Het leek de afgelopen periode wel alsof dit het enige juiste antwoord op de coronacrisis was: 'samen sterk'. Zolang we elkaar maar blijven helpen, dan komen we wel door deze crisis heen, toch? Het is mooi om te zien hoe een crisis de mensen ook nader tot elkaar kan brengen, maar het zet je ook wel aan het denken: "Wat nu als we dit motto altijd blijven nastreven? Waar zou het ons brengen?"

De wereld heeft een bijzonder harde klap gekregen in de eerste maanden van de crisis. Door de grote onzekerheid hielden veel consumenten de handen op de knip en dat was niet zonder gevolgen. ACtronics, reparatie en revisie van elektronische auto-onderdelen, schreef hier al eerder over. Nieuwverkoop kelderde enorm en onderhoud, van vooral zakelijke auto’s, werd uitgesteld. In zo’n situatie is het cruciaal om het maximale eruit te halen om het hoofd boven water te houden: zo veel mogelijk inspelen op de wensen van de consument dus. Maar wat wil de moderne consument nu eigenlijk?

Haal- en brengservice

Een behoefte aan gemak en veiligheid, dat leek de consument de afgelopen periode vooral te willen. Veel mensen konden, wilden of durfden de deur niet uit voor minder belangrijke zaken en laten we eerlijk zijn: de auto staat lang niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst.

Het zou best wel eens kunnen dat er een nieuwe standaard is gezet”

Veel autobedrijven speelden handig daarop in, door de auto bij de klant op te halen en proefritten op locatie aan te bieden. Deze veranderingen werden door de consument erg positief ontvangen en het zou best wel eens kunnen dat hiermee een nieuwe standaard is gezet. Waarom zou je immers moeite doen om de auto zelf naar de garage te brengen, als er ook een haal- en brengservice bestaat?

Andere belangrijke trend

Kijken we echter verder dan de coronacrisis, dan valt er ook nog een andere belangrijke trend te bespeuren: het milieu is steeds vaker onderwerp van gesprek. Naast de elektrificatie van het wagenpark en de huidige maatregelen die worden genomen tegen vervuilende voertuigen, is ook de consument zelf steeds meer bewust bezig met afval en vervuiling. Het ideaal van een circulaire economie spreekt steeds meer mensen aan. Hier ligt dus een grote kans voor de autobranche!

Gezamenlijk offensief

En dat brengt ons weer terug bij het motto ‘samen sterk’, want termen als ‘hergebruik’ en ‘revisie’ staan bij het grote publiek nog niet bekend als goed alternatief voor het vervangen van defecte auto-onderdelen en dat is een gemiste kans. Vooral bij gereviseerde onderdelen is er een gegarandeerde kwaliteit en het scheelt de consument behoorlijk in de portemonnee ten opzichte van een nieuw onderdeel. Deze combinatie van factoren móet de moderne consument toch aanspreken, zou je haast denken. Echter, dan moet de consument wel weten dat deze optie er is natuurlijk! Een gezamenlijk offensief, waarin de klant zich hier bewust van wordt, is daarom een bijzonder goed idee.

Nieuw platform

ACtronics heeft daarom onlangs een nieuw platform gelanceerd: ACtronics Service Points. Door een locator op de eigen website te plaatsen, kan de particulier nu kinderlijk eenvoudig een autobedrijf in de buurt uitzoeken die de revisie-diensten van ACtronics aanbiedt. Het motto ‘samen sterk’ wordt hiermee dus perfect in de praktijk gebracht. Gratis extra reclame en potentiële extra klanten, wie wil dat nu niet? En het milieubewuste karakter is ook nog eens goed voor het imago van het autobedrijf. Win-win!

Positieve aandacht

Dat deze nieuwe gedachte, om gezamenlijk met autobedrijven de particulier aan te spreken, inmiddels al diepgeworteld zit, blijkt wel uit de andere activiteiten die het bedrijf onlangs gepland heeft. Het mooiste voorbeeld hiervan is wel de verbintenis met de Achterhoek Rally voor de komende drie jaren.

Ja inderdaad, ACtronics is hoofdsponsor geworden van een rally! Hiermee richt het bedrijf zich dus direct op de consument, terwijl dat in eerste instantie natuurlijk helemaal niet de beoogde doelgroep is. Echter, als het grote publiek op een positieve manier bekend raakt met het fenomeen ‘revisie’, dan zal dit zeker leiden tot meer vraag. En dat helpt uiteindelijk zowel de autobedrijven als ACtronics zelf. En zeg nu zelf: een rally is natuurlijk een prachtig middel om positieve aandacht te genereren.

Dit artikel is gesponsord door ACtronics

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Een elektrisch schema ziet er intimiderend uit. Door systematisch te werk te gaan is het best te lezen. - Foto: Peter Aansorgh

Elektrisch schema lezen voor motorfietstechnici: tips & tricks

Een elektrisch schema kan de motorfietstechnicus helpen problemen op te lossen. Maar hoe lees je zo'n schema? Docent motorfietstechniek Ruud Glorius geeft tips.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Maak je gebruik van een oscilloscoop voor je diagnose? En hoe zit het met Pass-thru? Foto: Shutterstock

Diagnose? Deel je ervaringen met AMT!

Een auto waarop iedereen zijn tanden al heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? Dat is het thema in AMT 11. We zijn benieuwd naar jouw aanpak. Hoe stel jij diagnose?

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Foto: Valeo

Valeo introduceert chillers voor EV-batterijreparaties

Valeo lanceert chillers voor EV- en hybride batterijkoeling, speciaal voor onafhankelijke garages.

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

MahaExplora Truck & Bus groeide uit zijn jasje in Gorinchem en bouwde nieuw in buurgemeente Vuren. Even binnenkijken.

Kijkje in de nieuwbouw van MahaExplora Truck & Bus

Feestje in Vuren. MahaExplora Truck & Bus groeide uit zijn jasje in Gorinchem, en verhuisde naar een splinternieuw dubbel zo groot pand in de buurgemeente. Alle reden voor een housewarming. Ga je mee?