De wereld heeft een bijzonder harde klap gekregen in de eerste maanden van de crisis. Door de grote onzekerheid hielden veel consumenten de handen op de knip en dat was niet zonder gevolgen. ACtronics, reparatie en revisie van elektronische auto-onderdelen, schreef hier al eerder over. Nieuwverkoop kelderde enorm en onderhoud, van vooral zakelijke auto’s, werd uitgesteld. In zo’n situatie is het cruciaal om het maximale eruit te halen om het hoofd boven water te houden: zo veel mogelijk inspelen op de wensen van de consument dus. Maar wat wil de moderne consument nu eigenlijk?
Haal- en brengservice
Een behoefte aan gemak en veiligheid, dat leek de consument de afgelopen periode vooral te willen. Veel mensen konden, wilden of durfden de deur niet uit voor minder belangrijke zaken en laten we eerlijk zijn: de auto staat lang niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst.
Veel autobedrijven speelden handig daarop in, door de auto bij de klant op te halen en proefritten op locatie aan te bieden. Deze veranderingen werden door de consument erg positief ontvangen en het zou best wel eens kunnen dat hiermee een nieuwe standaard is gezet. Waarom zou je immers moeite doen om de auto zelf naar de garage te brengen, als er ook een haal- en brengservice bestaat?
Andere belangrijke trend
Kijken we echter verder dan de coronacrisis, dan valt er ook nog een andere belangrijke trend te bespeuren: het milieu is steeds vaker onderwerp van gesprek. Naast de elektrificatie van het wagenpark en de huidige maatregelen die worden genomen tegen vervuilende voertuigen, is ook de consument zelf steeds meer bewust bezig met afval en vervuiling. Het ideaal van een circulaire economie spreekt steeds meer mensen aan. Hier ligt dus een grote kans voor de autobranche!
Gezamenlijk offensief
En dat brengt ons weer terug bij het motto ‘samen sterk’, want termen als ‘hergebruik’ en ‘revisie’ staan bij het grote publiek nog niet bekend als goed alternatief voor het vervangen van defecte auto-onderdelen en dat is een gemiste kans. Vooral bij gereviseerde onderdelen is er een gegarandeerde kwaliteit en het scheelt de consument behoorlijk in de portemonnee ten opzichte van een nieuw onderdeel. Deze combinatie van factoren móet de moderne consument toch aanspreken, zou je haast denken. Echter, dan moet de consument wel weten dat deze optie er is natuurlijk! Een gezamenlijk offensief, waarin de klant zich hier bewust van wordt, is daarom een bijzonder goed idee.
Nieuw platform
ACtronics heeft daarom onlangs een nieuw platform gelanceerd: ACtronics Service Points. Door een locator op de eigen website te plaatsen, kan de particulier nu kinderlijk eenvoudig een autobedrijf in de buurt uitzoeken die de revisie-diensten van ACtronics aanbiedt. Het motto ‘samen sterk’ wordt hiermee dus perfect in de praktijk gebracht. Gratis extra reclame en potentiële extra klanten, wie wil dat nu niet? En het milieubewuste karakter is ook nog eens goed voor het imago van het autobedrijf. Win-win!
Positieve aandacht
Dat deze nieuwe gedachte, om gezamenlijk met autobedrijven de particulier aan te spreken, inmiddels al diepgeworteld zit, blijkt wel uit de andere activiteiten die het bedrijf onlangs gepland heeft. Het mooiste voorbeeld hiervan is wel de verbintenis met de Achterhoek Rally voor de komende drie jaren.
Ja inderdaad, ACtronics is hoofdsponsor geworden van een rally! Hiermee richt het bedrijf zich dus direct op de consument, terwijl dat in eerste instantie natuurlijk helemaal niet de beoogde doelgroep is. Echter, als het grote publiek op een positieve manier bekend raakt met het fenomeen ‘revisie’, dan zal dit zeker leiden tot meer vraag. En dat helpt uiteindelijk zowel de autobedrijven als ACtronics zelf. En zeg nu zelf: een rally is natuurlijk een prachtig middel om positieve aandacht te genereren.
Dit artikel is gesponsord door ACtronics