Elke diesel is na drie jaar apk-plichtig en moet daarna elk jaar gekeurd worden. De Euro V- en Euro VI-diesels zijn vanaf 1 juli aanstaande niet de enige die met de deeltjesteller gekeurd moeten worden. Hans Willemse van Fource: "Ook sommige Euro IV-diesels hebben af-fabriek een fijnstoffilter, dus ook voor die auto's heb je een deeltjesteller nodig voor de apk."
Hans Willemse vindt dat we blij moeten zijn hoe de apk in Nederland is georganiseerd, want we profiteren daar branchebreed van. "Bij keuringen horen investeringen en investeringen bieden kansen. Volgens de WESP-analyse is de gemiddelde werkplaatsklant die onderhoud en apk combineert goed voor vijfhonderd euro omzet. Dat wil je toch niet missen."
Zo makkelijk als een viergastester
Fource levert de AREX PNC 500, die eigenlijk op dezelfde manier werkt als een viergastester. Je toetst op het beeldschermpje in of je een apk-meting wilt doen (of een vrije meting voor diagnosewerkzaamheden), vult het kenteken in en steekt de roestvrijstalen sonde in de uitlaat. De deeltjesteller heeft vijftien seconden nodig om te stabiliseren (je ziet de aftelling op het beeldschermpje) en vervolgens wordt er vijftien seconden gemeten. Het resultaat verschijnt in het scherm: groen is goedkeur, rood is afkeur. Dat is alles. Hoe makkelijk wil je het hebben?
Veilig op rolwagen
De deeltjesteller staat op een stabiele rolwagen. "Wij zien er niets in om kostbaar apparatuur door de werkplaats te sjouwen of steeds op de grond neer te zetten. Door de opstelling op de rolwagen is de teller makkelijk verplaatsbaar", aldus Hans Willemse.
De deeltjesteller heeft geen kwetsbare verwarmde slang, maar gebruikt eenzelfde soort soepele 'hufterproof' slang als bij de viergastester. De slang is maar liefst 3,5 meter lang, want uitlaten zijn niet altijd even makkelijk te bereiken. Op de rolwagen, die ook opbergmogelijkheden voor bijvoorbeeld filters heeft, is de slang makkelijk op te bergen.
Het resultaat telt
De rolwagen heeft nog een voordeel, want daardoor kun je het digitale display op hoogte bedienen en aflezen. Hans Willemse: "Ik verwacht dat iedereen in het begin geïnteresseerd zal zijn in de werking, mogelijkheden en meetresultaten van de deeltjesteller, zoals dat ook het geval was bij de viergastester. Maar al snel zal het gebruik van de deeltjesteller voornamelijk voor de apk - goed- of afkeur - worden gebruikt."
Steekproef? Even opnieuw testen
De deeltjesteller is niet gekoppeld aan een laptop, tablet, telefoon of wat voor apparatuur dan ook. Na de test zie je de hoeveelheid deeltjes in het scherm staan. Je zou het resultaat op een usb-stick kunnen downloaden, maar voor de apk heb je geen bewijsmateriaal nodig. Een printer is dus ook niet nodig. Hans Willemse: "Gelukkig maar, want printers zijn storingsgevoelig. In de praktijk zal RDW bij een steekproef de proef opnieuw willen zien. Dat kan ook makkelijk, want het is tenslotte een snelle en eenvoudig test."
Omvangrijke markt
Er zijn garagehouders die voornemens zijn om de apk voor deeltjestellerplichtige diesels uit te besteden aan collega-bedrijven. Dat maakt de investering in een deeltjesteller voor die collega's extra interessant. Hans Willemse vindt het een prima oplossing, al is het totale dieselsegment nog steeds heel omvangrijk. "Bedrijfswagen blijven op diesel rijden en door de veroudering van het wagenpark blijft het aandeel diesels onder de personenauto's nog jarenlang heel hoog. Er rijden ruim een miljoen diesels rond."
Twee jaar garantie
De AREX maakt gebruik van 'Diffusion Charging' (DC)-technologie. Dankzij deze techniek vindt nauwelijks vervuiling plaats, is het onderhoud minimaal en de bedrijfszekerheid maximaal. Fource levert de PNC 500 met twee jaar garantie. "We zijn blij met AREX als partij, want het is één van de weinige marktpartijen dat de eerste keuring en herkalibratie mag uitvoeren."
Dit artikel is gesponsord door Fource.