René Brands (Dupag): 'Er valt nog veel terrein te winnen'

René Brands (Dupag): 'Er valt nog veel terrein te winnen'
Voor Fuchs valt er qua bekendheid in Nederland nog flink terrein te winnen.

Hoewel Fuchs de grootste onafhankelijke smeerolieproducent ter wereld is en het merk door menig fabrikant van zowel voertuigen als aandrijftechnieken als first-fill-product gebruikt wordt, is er met betrekking tot de bekendheid in automotive Nederland nog veel terrein te winnen.

“Dat terrein winnen past goed bij ons”, aldus René Brands van de Dupag Group. “Ook de additieven van Mécatech – waarmee we nu een groot marktaandeel bezitten – waren onbekend toen wij er enkele jaren terug mee startten. Er zijn veel parallellen tussen Fuchs en Mécatech waarvan ‘premium kwaliteit’ de grootste gemene deler is.”

Levering: de volgende werkdag

Brands vervolgt: ”Begin 2021 kwamen we met Fuchs in gesprek over de mogelijkheden om hoofddistributeur automotive voor de Nederlandse markt te worden. Vanaf toen zijn de ontwikkelingen snel gegaan. ‘Industrie’ is aan het gamma toegevoegd en recent ook ‘Fuchs-Silkolene’ waarmee we de motorbranche van de beste oliën kunnen voorzien. Onze organisatie met technisch apecialisten onderweg en een goede logistiek met ruime voorraden (levering: de volgende werkdag), helpt ons een sterke groei te realiseren.”

Het 6/99-concept

"De strategie van Fuchs – met veel OEM-producten – levert ons een maximum aan goedkeuringen op. Een goedkeuring is daadwerkelijk iets anders dan een aanbeveling. Vooral in het geval van garantieaansprakelijkheid speelt dit een belangrijke rol. Hierdoor kunnen we dealers en merkspecialisten heel specifiek en breed bedienen. De universele markt benaderen we duidelijk anders. Hier adviseren we gebruik te maken van hoog gekwalificeerde oliën die meerdere specificaties overstijgen. Het resultaat is dat we met betrekkelijk weinig oliën een heel breed wagenpark kunnen bedienen. We noemen dit het 6/99 concept; met zes verschillende oliën dekken we in een gemiddelde universele garage 99 procent van het wagenpark af.

De zes oliën zijn niet voor iedere garage hetzelfde. Op basis van het wagenpar worden oliën geadviseerd. Vanzelfsprekend speelt hierbij de kennis van olie en specificaties van onze technische adviseurs een enorm belangrijke rol. Waar voorheen twintig verschillende oliën geen uitzondering waren weten we dat terug te brengen naar zes. Dit heeft nogal wat gevolgen; meer overzicht, beter voorraadbeheer, lagere voorraadkosten, minder afval van verpakkingen en meer ruimte in de werkplaats. Onze klanten zijn heel blij met dit 6/99 concept”, besluit Brands.

Roeland en Roos – samen eigenaar van Flushed – tussen de olievoorraad.
Roeland en Roos – samen eigenaar van Flushed – tussen de olievoorraad.

Flushed is al jaren tevreden klant

Roeland Siderius van Flushed uit Woerden is al vanaf de start van zijn bedrijf in 2015 tevreden gebruiker van Fuchs. Reden destijds om voor Fuchs te kiezen waren de vele fabrieksgoedkeuringen op de oliën.

“We willen onderscheidend zijn in kwaliteit en specialisatie. Onze specialisatie is ‘spoelen van automaten en motoren’ en we zijn erg scherp op gebruik van de juiste olie voor iedere motor of automaat. Dat dit een goede keuze is wordt in de praktijk bewezen met goede resultaten en tevreden klanten.”

Ook voor de ‘spoelmiddelen’ weet Flushed de Dupag Group te vinden. Geen solvents in de motorflush was voor Roeland een belangrijk criterium bij de keuze. “De samenwerking met de Dupag Group verloopt bijzonder goed. De voorraden zijn op peil en er zijn goede afspraken en opvolging over de eigen voorraden. Een prettig gegeven gezien de groeiambities van Flushed met inmiddels drie eigen vestigingen (Woerden, Brummen en Schiedam), en een franchiseorganisatie in ontwikkeling.”

Dit artikel is gesponsord door Dupag Group

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."