Zeg maar doei doei tegen je autoverzekering

Zeg maar doei doei tegen je autoverzekering

Hoe vaak verzuchten we als autobranche niet dat consumenten te weinig bewust zijn van de conditie van hun auto, banden of accu's? Dat geldt ook voor autoverzekeringen. Tweederde heeft geen idee wat ze aan maandelijkse premie betalen voor de autoverzekering. Jammer, want overstappen loont.

We hebben het net weer achter de rug. Het is een goede traditie om aan het eind van het jaar de verzekeringspapieren nog eens goed door te nemen. Zitten we nog bij de juiste zorgverzekeraar? Vreemd genoeg is daar de autoverzekering zelden bij en dat terwijl elk jaar meer dan een miljoen Nederlanders wel overstappen van de ene naar de andere zorgverzekeraar.

De argumenten voor een andere zorgverzekeraar zijn (in volgorde van belangrijkheid): te hoge premie, verandering in zorgbehoeften, ontevreden over de dekking, collectief wordt beëindigd en ontevreden over de service. In elk van de laatste zeven jaren wisselden meer dan een miljoen Nederlanders van zorgverzekeraar.

Maar waarom zoeken we bij de zorgverzekering wel naar het laatste voordeel of de beste voorwaarden en laten we dat bij autoverzekeringen liggen?

Veertien jaar bij dezelfde autoverzekeraar

Veel mensen blijven trouw aan hun huidige autoverzekeraar, terwijl iedereen op z'n vingers kan natellen dat er mensen zijn die hun premie te hoog vinden of die ontevreden zijn over de dekking of service. TeamVier heeft in juni 2018 in opdracht van Allsecur een onderzoek uitgevoerd, waaruit blijkt dat Nederlanders gemiddeld maar liefst veertien jaar bij dezelfde autoverzekeraar blijven. Uit dat onderzoek blijkt dat oudere automobilisten loyaler zijn dan jongeren. Nederlanders die jonger zijn dan 34 jaar blijven gemiddeld vijf jaar bij dezelfde autoverzekeraar, terwijl automobilisten van 65 jaar soms tot wel 25 jaar bij dezelfde autoverzekeraar blijven.

Nog nooit overgestapt?

Opvallend is dat 44 procent van de verzekerden sowieso nog nooit is overgestapt naar een andere autoverzekeraar. Vrouwen (51 procent) zijn trouwer dan mannen (36 procent). Van de mensen die wel overstappen, liggen de argumenten in dezelfde lijn als de overstapargumenten bij een zorgverzekering: een beter aanbod (42 procent), een stijging van de premie (23 procent) of het kopen van een andere auto (21 procent). Overstappen kan heel lonend zijn en een besparing van gemiddeld 180 euro per jaar opleveren.

Onwetendheid over maandelijkse premie

Tweederde (66 procent) van de automobilisten weet niet precies wat zij maandelijks betalen aan premie; twintig procent heeft zelfs geen flauw idee. Vrouwen weten het minder goed dan mannen. Bestuurders die wel weten wat zij maandelijks aan premie betalen, geven aan dat dit bedrag ruim 44 euro bedraagt. De maandelijkse premie voor een autoverzekering kan per persoon verschillen, maar gemiddeld is een besparing van 180 euro per jaar op de autoverzekering mogelijk. Hoe kan dat?

Premie autoverzekering berekenen

Het berekenen van de premie is van veel factoren afhankelijk. Wil je WA, WA + Beperkt casco of WA + Volledig casco? Andere factoren zijn type en leeftijd van de auto, het aantal schadevrije jaren en het aantal te rijden kilometers. Veel verzekeraars beperken zich tot deze algemene kenmerken, maar online-verzekeraar Allsecur berekent de premie op basis van meer individuele kenmerken. Voor iedere klant is daardoor een persoonlijke aanbieding te maken, waardoor besparingen tot 25 procent mogelijk zijn. Gemiddeld is een besparing van 180 euro per jaar op de autoverzekering mogelijk. Het kan dus aantrekkelijk zijn om over te stappen. Zeg dus maar doei doei tegen je autoverzekering.

Dit artikel is gesponsord door Allsecur. 

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een focus op innovaties, kennisdeling en de ontwikkeling van nieuw talent biedt de beurs een compleet beeld van de toekomst van de automotive sector.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een handscanner van Launch. Deze oplossing van AA Equipment Support ondersteunt de examenkandidaten.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed zijn op de gehele maatschappij. Zero Emission | Ecomobiel gaat al 15 jaar voorop in duurzame mobiliteit, is hét event voor kennisdeling op dat vlak en toont ook dit jaar weer de meest actuele ontwikkelingen.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?