Turbo kapot? Hoe vind je de oplossing?

Turbo kapot? Hoe vind je de oplossing?
Als je turboschade hebt gehad, pas dan een systematische aanpak toe om elk component te demonteren en te reinigen.

Turbo's zijn zowel gecompliceerd als vrij eenvoudig, sterk en toch kwetsbaar. Als turbo's kapot gaan, is dat meestal door een oorzaak van buiten. Wat gaat er dan mis en welke oplossing is er?

Turboproblemen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door luchtlekken. De turbo zorgt voor extra lucht in de verbrandingskamer, maar dan moeten de luchtkanalen in het turbocircuit wel luchtdicht zijn. Zo niet, dan zitten er meestal scheurtjes in de slangen, losse klemmen of ondichte verbindingen. Dat kan aan de vacuümzijde van het systeem (dus van de luchtinlaat tot de turbo inlaat) en aan de drukzijde (van de turbo-uitlaat tot het inlaatspruitstuk). Luchtlekkage lijkt niet zo ernstig, maar de gevolgen kunnen vervelend zijn.

Wat kan er misgaan?

Lekken zorgen voor luchttekort (onderdruk) in het compressorsysteem, waardoor de vereiste laaddrukken niet gehaald worden en de motorprestaties dalen. Je merkt dat aan een teruglopend motorvermogen en vertraging in de turboreactie. Ook de lucht brandstofverhouding raakt verstoord, waardoor het brandstofverbruik stijgt. De MAF/MAP/tegendruksensoren geven onjuiste waarden door met noodloop (P0299, P2263) tot gevolg. Andere kenmerken van onderdruk door lekkage: zwarte uitlaatrook en abnormale geluiden.

Hoe spoor je lekkage op?

Nissens, de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo's, beveelt als oplossing aan om lekken aan de vacuümzijde van het systeem op te sporen met een druktest. Sluit één kant van het circuit af met een dop en vul het inlaatsysteem met lucht. Aan de andere kant gebruik je een dop met een luchtventiel.

Aan de drukzijde meet je het drukniveau met een manometer (of door diagnostiek aan boord) bij volle motorbelasting. Vergelijk de resultaten met de fabrieksdocumentatie. Het gaat niet altijd om lekkage. Ook vernauwingen in het luchtkanaal, kapotte turbocompressor (waste gateklep of schoepen/vanen van de VNT), sensoren, laaddrukregelaars of een storing in het EGR systeem kunnen de oorzaak zijn.

Nissens' productassortiment bestaat uit meer dan honderd turbomodellen en er zijn momenteel meer dan 25 turbomodellen in ontwikkeling.
Nissens' productassortiment bestaat uit meer dan honderd turbomodellen en er zijn momenteel meer dan 25 turbomodellen in ontwikkeling.

Turboschade door vreemde voorwerpen

Vreemde voorwerpen zijn de meest voorkomende reden van turboproblemen. Die voorwerpen komen de turbo binnen door de compressor, turbine of olie-inlaat. Dat kan veroorzaakt worden door een oud luchtfilter dat vervuiling doorlaat, maar ook door beschadigde leidingen, stukjes versleten pakking en delen die bij een eerdere turboreparatie niet zijn verwijderd.

De turbinewielen krijgen vooral klappen van het vuil uit het uitlaatspruitstuk. Daar kom je achter door bij mogelijke schade op het lawaai uit de turbo te letten en op verlies van prestatie, maar controleer ook op afschilfering van compressor of turbinebladen en putjes/beschadiging rondom de compressorinlaat en op de compressorbladen.

Werk systematisch

Vreemde voorwerpen beschadigen de draaiende wielen en as van de turbo. De gevolgen zijn groot. Zorg daarom dat het hele luchtsysteem volledig schoon is. Met nieuwe pakkingen ben je zeker van goede afdichting. Spleten of openingen in de leidingen kunnen voorwerpen naar binnen zuigen van de luchtfilterbox tot de turbo, inclusief de EGR, spruitstuk en motorontluchtingssysteem.

Als je turboschade hebt gehad, pas dan een systematische aanpak toe om elk component te demonteren en te reinigen. Spoel de olietoevoer en retourleidingen en vul het systeem met nieuwe motorolie. Via deze link leer je alles over turbo's; van makkelijke installatie tot duidelijke 'multimedia' foto's en filmpjes.

Vier montagetips

  1. Turbo's zijn kwetsbaar: sleutel voorzichtig en werk schoon;
  2. Pak de turbo nooit beet bij de actuator, het actuatorasje of het vacuümslangetje;
  3. Werk volgens voorschrift: monteer de turbo eerst op het uitlaatspruitstuk, dan aan de uitlaat en monteer vervolgens de overige verbindingen;
  4. Vul de oliekanalen van de turbo met nieuwe olie.
Nissens-turbo's worden 'First Fit' geleverd, dus inclusief pakkingen, rekbouten (indien nodig), smeerolie en een installatiegids.
Nissens-turbo's worden 'First Fit' geleverd, dus inclusief pakkingen, rekbouten (indien nodig), smeerolie en een installatiegids.

Nissens First Fit

Mocht het misgaan, dan is het een geruststellende gedachte dat een turbo van Nissens een veilige keuze is. Nissens-turbo's worden geleverd met pakkingen, rekbouten (indien nodig), smeerolie en een installatiegids. Nissens noemt dat een First Fit product: alles wat belangrijk is voor de installatie zit in de productverpakking. De markt voor turbo's groeit maar door en voor universele bedrijven is deze markt heel interessant.

Het productassortiment van het bedrijf bestaat uit meer dan honderd turbomodellen en er zijn momenteel meer dan 25 turbomodellen in ontwikkeling.

Nissens helpt niet alleen met vervangende producten van OE-kwaliteit, maar ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het Nissens Training Concept. Hier kun je zo'n gratis basis turbotraining volgen; de couponcode is al ingevuld.

Dit artikel is gesponsord door Nissens

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Opel Vivaro (Combi Plus) op archiefbeeld. - Foto: Opel

Opgelost op Garageforum: Opel Vivaro met groot turbogat

Een Opel Vivaro met twee turbo's, en tóch een turbogat... Pas bij 3.500 tpm wordt de krachtbron wakker. Wat is hier aan de hand? Kan het AMT Garageforum uitkomst bieden?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Nissens paste diverse ontwerpverbeteringen toe in de EGR-modules. - Foto: Nissens

Nissens breidt aanbod uit met duurzame EGR-koelers voor trucks

Nissens Automotive lanceert nieuwe aftermarket EGR-koelers voor trucks. Die zijn extra duurzaam door diverse ontwerpverbeteringen.

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een focus op innovaties, kennisdeling en de ontwikkeling van nieuw talent biedt de beurs een compleet beeld van de toekomst van de automotive sector.