Zo maak je een goede advertentie voor een te verkopen auto

Zo maak je een goede advertentie voor een te verkopen auto

Hoe beter de advertentie, hoe beter de verkoop. Automotive MediaVentions - het moederbedrijf van AutoTrack, Gaspedaal en AutoWereld - geeft tips hoe je jouw auto het snelst verkoopt.

Advertentieportalen, zoals AutoTrack, Gaspedaal en AutoWereld maken het ons makkelijk. Gegevens worden op basis van het kenteken aangevuld (houderschapsbelasting, Carfax-rapport) en er zijn doorklikmogelijkheden naar de website van het autobedrijf: daar moet de handel tenslotte ook gebeuren.

We hoeven maar heel weinig te doen en toch lezen we ‘999999’ als kilometerstand, ‘1900’ als bouwjaar en 1.111.111 euro als prijs. Wat de reden ook is (tijdgebrek of ‘dan sta ik bovenaan’) het komt ongeïnteresseerd over.

Vragen?
Heb jij vragen voor Automotive MediaVentions? Hoe krijg ik (nog meer) media-aandacht? Wat ik moet wel/niet doen? Is mijn huidige aanpak wel juist? In een volgend artikel op AMT.nl neemt een expert de tijd om al jouw vragen te beantwoorden!
Mail je vraag naar: iris.tullenaar@automotive-mediaventions.nl o.v.v. ‘Vraag AMT’.

Verplaats je in de klant

Het gaat mis als verkopers opschrijven wat zij kwijt willen en vergeten wat kopers willen weten. Standaardteksten geven de indruk dat de verkoper zich er makkelijk vanaf maakt. Verplaats je eens in iemand die eindelijk zijn favoriete auto in de juiste uitvoering en kleur heeft gevonden en dan leest: ‘Wij zijn dagelijks geopend...’ of ‘Wij zijn een klantvriendelijk bedrijf’. Het niet beschrijven van de auto is één van de meest gemaakte fouten.

Probeer dus een paar aardige zinnen te schrijven, benoem belangrijke of ongebruikelijke opties (een Twingo met elektrische ramen of een S-Klasse met stoelventilatie achter) en verplaats je in wat de koper wil weten. ‘Handgeschakeld. Rood’ is niet voldoende.

Hoe moet het dan wel?

Je helpt autozoekers met goede, ter zake doende informatie. Succesvolle advertenties zijn open en eerlijk. “Dit is niet de mooiste auto, maar wel heel betrouwbaar’ kan bij de juiste doelgroep heel ontwapenend werken. Eerlijkheid wint klanten. Mensen kopen graag bij bekende vakmensen, ook als ze er nog nooit zijn geweest, want zaken doen is gunnen. Schrijf bij ‘Aanbieder’ daarom iets over wie jij bent, wie de mensen in jouw team zijn (teamfoto) en straal uit dat je trots bent: ‘Wij bestaan al sinds 1973’.

Vergeet ook niet de prijs van de auto te motiveren, bijvoorbeeld: nieuwe banden, distributieriem gaat nog zestigduizend kilometer mee en twaalf maanden garantie. Zet dit bovenaan in je tekst, in de titel en maak een info fotoslide, want die worden het beste bekeken. 

Foto zegt meer dan duizend woorden

De auto is schoon en opgeruimd. Als jij zorgt dat jouw foto’s vertrouwen uitstralen, dan ga je mensen voor je winnen; fotografeer dus niet om de deukjes heen. Maak minstens een stuk of tien scherpe foto’s. Denk ook eens na over 360°-fotografie en video’s. AutoTrack, Gaspedaal en AutoWereld zien de scores van die advertenties fors oplopen.

Tips van Automotive MediaVentions:

  • Een vaste fotolocatie werkt prettig en gestructureerd;
  • Met een neutrale achtergrond blijft de aandacht bij de auto;
  • Op hetzelfde tijdstip fotograferen zorgt voor constant licht. Fotografeer niet in de schaduw, met tegenlicht of in de regen;
  • Fotografeer bijzonderheden, zoals een schuifdak, een derde bank en een detailfoto (niet het hele dashboard) van het knopje of optie dat de auto onderscheidend maakt;
  • Papierwerk (onderhouds- en instructieboekjes, facturen) en twee sleutels kun je in één foto vangen;
  • Zet alle opties en accessoires goed in het VMS/systeem;
  • Met filters worden auto’s gevonden. Zorg dat je aangevinkt hebt dat jouw auto een trekhaak heeft;
  • Fotografeer slijtageonderdelen (bandenprofiel, stickers van de distributieriem en remolie). De koper krijgt dan goed beeld van de staat van onderhoud.

Nog vragen? In een volgend artikel op AMT.nl neemt een expert de tijd om al jouw vragen te beantwoorden! Mail je vraag naar: iris.tullenaar@automotive-mediaventions.nl o.v.v. ‘Vraag AMT’.

Dit artikel is gesponsord door Automotive MediaVentions.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

De daling van de verkoop van volledig elektrische auto's in Europa was vooral te merken in Duitsland. Foto: Shutterstock

Ford wil kortere werktijden in Keulen om lage vraag EV's

Amerikaanse autofabrikant Ford wil de werktijden in zijn vestiging in Keulen verkorten. Aanleiding is de tegenvallende vraag naar elektrische auto's, die in Duitsland volgens Ford "aanzienlijk lager is dan verwacht".

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Foto: ANP/Rob Engelaar

Verkoop gebruikte EV stijgt met bijna 40 procent

De verkoop van occasions laat weer groei zien. In oktober werden flink meer occasions verkocht dan in dezelfde maand een jaar geleden. En: het aantal gebruikte EV's dat verkocht werd, steeg in de afgelopen 10 maanden met maar liefst 36,9 procent.

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Gerard Til

Vraag naar hybride en EV stuwt autoverkoop in Nederland

De Nederlandse autoverkoop is in oktober verder aangetrokken. Opnieuw werden er vooral hybride personenauto's verkocht, maar ook naar volledig elektrische auto's was relatief veel vraag, komt naar voren uit cijfers van brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging.

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zwart blijft de populairste kleur bij occasions, maar grijs is in opmars. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg

Zoekprijs elektrische auto's en diesels daalt op occasionmarkt

In oktober 2024 daalde de zoekprijs van elektrische auto's opnieuw. Grijze auto's werden populairder dan witte, terwijl stationwagens hun koppositie onder carrosserieën behouden.